Prinášame vám zhrnutie tých najzaujímavejších noviniek zo sveta FinTechu z uplynulého týždňa. 👇
Dve tretiny všetkých podvodov pri online nakupovaní začínajú na Facebooku a Instagrame
Čo sa stalo:
Nový prieskum založený na analýze nahlásených prípadov medzi viac ako 25 miliónmi retailových zákazníkov zistil, že dve tretiny (68 %) všetkých podvodov pri online nákupoch teraz začínajú na iba dvoch platformách sociálnych sietí vlastnených spoločnosťou Meta a to na Facebooku a Instagrame. Ide o približne 40 % celkovej sumy, o ktorú ľudia pri tomto type podvodu prichádzajú.
Medzi najčastejšie falošne ponúkané tovary patria oblečenie, tenisky, herné konzoly a mobilné telefóny. Priemerná čiastka, o ktorú obete podvodných nákupov prichádzajú sa pohybuje okolo 660 eur.
Čo to znamená:
Predaj tovaru cez sociálne siete sa v posledných rokoch stal veľmi populárny, problémom ale je, že tu nie sú takmer žiadne kontrolné mechanizmy na overovanie toho, kto a čo predáva. A práve kvôli tomu sa tu čoraz častejšie vyskytujú podvodníci.
Proti podvodom sa najčastejšie snažia bojovať banky, ktoré majú nastavené bezpečnostné mechanizmy slúžiace na ochranu kupujúcich. Väčšina nekalých obchodov ale začína a odohráva sa pod hlavičkou sociálnych sietí, a preto je podľa autorov výskumu dôležité, aby technologické spoločnosti samy začali tento problém riešiť.
Ďalšie FinTech správy
Tretina interakcií s bankami zostáva fyzicky. V roku 2023 využije digitálne kanály na nákup bankových produktov v Európe 45 % spotrebiteľov, ešte v roku 2020 to bolo 33 %. Napriek tomu, že takmer polovica (41 %) všetkých bankových pobočiek od roku 2008 zatvorila svoje brány, fyzické pobočky stále hrajú pre mnoho spotrebiteľov kľúčovú úlohu – 55 % Európanov navštívilo v roku 2022 bankovú pobočku aspoň raz za štvrť roka.
Blíži sa digitálne euro? ECB zverejnila zhrnutie a poznatky z testovania vlastnej digitálnej meny. Medzi zistenia okrem iného patrí, že digitálne euro by fungovalo online aj offline. Fáza testovania digitálneho eura sa začala v októbri 2021 a bude ukončená na jeseň 2023. Jej cieľom je riešiť kľúčové otázky týkajúce sa návrhu a distribúcie digitálnej meny centrálnej banky (CBDC).
V Česku je cez 130 FinTechov. Predtým boli banky voči FinTech spoločnostiam skôr skeptické, tento trend sa ale v posledných rokoch obrátil. Banky si totiž v priebehu času uvedomili, že takéto partnerstvá majú svoje výhody.