Vyhľadať
Close this search box.

Predstavenie spoločnosti Alphabet: Technologický gigant od A po Z

Predstavenie spoločnosti Google

V rámci novej možnosti investovania do vybraných akcií vám budeme spoločnosti dostupné na Portu postupne predstavovať. Tentokrát sa pozrieme na spoločnosť Alphabet, technologického giganta a štvrtú najhodnotnejšiu firmu sveta.

Spoločnosť Alphabet mimo investičného sveta až taká známa nie je. Na druhej stránke, keď sa povie Google, každý spozornie. Najväčší svetový internetový vyhľadávač pozná každý a jeho pridružené produkty ako napr. Gmail alebo Google Chrome sú využívané dennodenne miliardami ľudí. Keďže však ľudia majú s Google spojené určité produkty a služby, v roku 2015 sa rozhodli zakladatelia firmy založiť materskú spoločnosť s názvom Alphabet, v preklade abeceda. Tá má charakterizovať jej podnikanie a teda potenciálne technológie od A po Z.

Trhová hodnota technologického giganta napriek poklesu o tretinu v tomto roku dosahuje 1,25 bilióna USD, čo je najviac po Apple, Saudi Aramco a Microsofte. Spoločnosť celosvetovo zamestnáva 150 tisíc ľudí a v roku 2021 vygenerovala 257 miliárd USD v tržbách, resp. 76 miliárd USD čistého zisku. Pre porovnanie slovenský štátny rozpočet v súčasnom roku ráta s príjmami 20 miliárd eur. Alphabet tak dokáže vygenerovať 13 krát vyššie príjmy a zisk je väčší takmer štvornásobne v porovnaní so slovenským štátnym rozpočtom. Čo je ešte dôležitejšie, Alphabetu sa v posledných rokoch darilo tieto čísla naďalej rýchlo zvyšovať.

Cenový vývoj akcií Alphabet od vstupu na burzu, zdroj: Google Finance.


Úspešný príbeh Alphabetu sa pretavil aj do vývoja jeho akcií. Tie od vstupu na burzu v roku 2004 vzrástli napriek súčasnému prepadu hodnoty o zhruba
3 500 %. Čo sa ale skrýva za týmto úspechom?

Biznis model

Biznis model Alphabetu je značne komplikovaný, keďže sa skladá z desiatok dcérskych firiem. Aby bolo podnikanie spoločnosti prehľadnejšie, Alphabet dnes reportuje svoje výsledky v rámci 7 segmentov:

  • Google Serach
  • YouTube
  • Google Network
  • Google Other
  • Google Cloud
  • Other Bets
  • Hedging

Dominantné postavenie na trhu online reklamy

Alphabet má dnes globálne najväčší 28 % podiel na trhu online reklamy, pričom konkurovať mu môže čo sa týka veľkosti jedine Meta s jeho sociálnymi sieťami Facebook, Instagram a WhatsApp (24,5 %).

Vývoj a predikcia vývoja podielu na trhu globálnej digitálnej reklamy medzi rokmi 2016 a 2023, zdroj: Statista.

Na začiatku príbehu menom Alphabet stojí internetový výhľadávač. Ten má dodnes dominantné postavenie na trhu, čo podčiarkujú viaceré fakty. Slovo “googliť” sa stalo synonymom vyhľadávania na internete a najvyhľadávanejšia fráza na internetovom vyhľadávači Microsoftu je slovo “google”. Vyhľadávač generuje tržby prostredníctvom predaja online reklamy. V poslednom štvrťroku mal Google Search na celkových tržbách podiel až 57 %. 

Ďalším významným zdrojom príjmov je YouTube, druhá najväčšia sociálna platforma na svete, s 2,2 miliardami mesačných používateľov. YouTube vytvára príjmy predajom reklamy a na základe mesačného prémiového predplatného. V ročných tržbách YouTube dosahuje zhruba 30 miliárd USD, čo predstavuje 11 % celkových príjmov.

Nie je to len o reklamách

Podiel na trhu poskytovateľov cloudových infraštruktúrnych služieb, zdroj: Statista.

Hoci online reklama tvorí väčšinu príjmov Alphabetu, zďaleka to nie je iba o nich. Investorov vo veľkom priťahuje zároveň lukratívny a rýchlo rastúci trh cloudu. V tejto oblasti síce Google Cloud zaostáva za konkurenčnými službami Amazon Web Services (AWS) a Microsoft Azure, ale získava stabilný podiel na trhu. V ročných tržbách Google Cloud už generuje takmer 25 miliárd USD a za posledný kvartál vzrástli o 36 %.

Segmenty Google Network a Google Other spájajú celú radu produktov a služieb. Patria sem napr. GPS navigácie Google Maps a Waze, Gmail, úložiská Drive a Photos, prehliadač Chrome, pracovné služby Meet, Docs, Calendar, Workspace alebo produkty pre inteligentnú domácnosť Google Home a Nest. Nemožno opomenúť ani Google Pay, operačný systém Android, obchod s aplikáciami Play či elektroniku (smartfóny, inteligentné hodinky) značiek FitBit a Pixel. Tieto produkty zo segmentu Google Network a Google Other za posledných 12 mesiacov vyprodukovali tržby 62 miliárd USD, resp. 22 % celkových príjmov.

Smartfón, inteligentné hodinky a bezdrôtové slúchadlá značky Pixel, zdroj: Pixel.

Technológie od A po Z

Skutočnú povahu spoločnosti zosobňujú inovácie a teda segment Other Bets. Ten sa podieľa na hospodárení firmy len minimálne (tržby za posledných 12 mesiacov – 1,02 miliardy USD), ale zahŕňa mnohé produkty a služby s potenciálom. Za všetko hovorí aj údaj, že Alphabet za posledný rok vynaložil na výskum a vývoj 31,6 miliardy USD.

Medzi najznámejšie patrí spoločnosť Waymo – americký startup vyvíjajúci vozidlá s autonómnym riadením, ktoré chce z miest vytlačiť taxíky. V súčasnosti už Waymo prevádzkuje obmedzenú službu v San Franciscu, Phoenixe a Los Angeles. Firma Wing vyvíja drony na doručovanie zásielok, pričom už vykonala 300 tisíc úspešných donášok. Najnovšie služba expanduje do Írska a Austrálie.

Side Walk Labs sa zaoberá výskumom umelej inteligencie (AI) a internetem vecí (IoT) pre plánovanie tzv. inteligentných miest budúcnosti. Zanechať stopu sa snaží Alphabet aj v zdravotníctve a to najmä prostredníctvom firiem Verily a Calico. Prvá menovaná spoločnosť je zameraná na oblasť diagnostiky, výskumu a vývoja zdravotnej starostlivosti a cieľom Calica je zastaviť starnutie. Spoločnosť DeepMind je zodpovedná za vývoj technológie umelej inteligencie na všeobecné použitie (AGI).

Samoriadiace vozidlo Waymo, zdroj: Automotive News.

V cloude Alphabet okrem svojej jednotky Google Cloud vlastní spoločnosť Chronicle zameranú na kybernetickú bezpečnosť. Kaggle a Google Brain sa zas zaoberajú strojovým učením. Toto je iba niekoľko známejších startupov, ktoré Alphabet financuje a v budúcnosti by mohli mať dôležitejší vplyv aj na hospodárenie firmy. Neoddeliteľnou súčasťou podniku sú tiež venture capital fondy – CapitalG, Google Assistant Investment, GV a Gradient Ventures, ktoré investujú do malých potenciálnych startupov. Vďaka nim má Alphabet podiely v mnohých dnes už úspešných firmách (SpaceX, Databricks, Snapchat, Docusign,…). 

Ako sa darí Alphabetu v súčasnosti?

Akcie Alphabet v tomto roku stratili 37 % trhovej hodnoty. Reagujú tak na vonkajšie makroekonomické prostredie, ktoré kvôli rastúcim úrokovým sadzbám spomaľuje. Z tohto dôvodu sa aj znižujú výdavky firiem na reklamu a práve tá tvorí viac ako dve tretiny príjmov Alphabetu. Spoločnosť tiež dopláca na silný dolár. V poslednom štvrťroku jej tržby vzrástli medziročne iba o 6 %, avšak nebyť zhodnotenia dolára, zvýšili by sa o 11 %. Zisk klesol o 30 % a prevádzková zisková marža sa znížila z 32,3 % na 24,8 %. 

Náročné vonkajšie faktory donútili reagovať aj samotný manažment. Ten informoval, že sa spomalí nábor nových zamestnancov, pričom dôraz sa bude klásť na efektivitu a najdôležitejšie oblasti, ako napr. umelá inteligencia. 

Súčasné prostredie pre Alphabet je skutočne nepriaznivé, pretože klesajúce rozpočty firiem na reklamu budú mať naň negatívny vplyv. V dlhodobom horizonte však bude trh s digitálnou reklamou rásť. Podľa organizácie Statista jeho hodnota v roku 2022 dosiahne 616 miliárd USD  a do roku 2027 by mala stúpnuť na zhruba 1 bilión USD. Najväčší podiel na digitálnej reklame by mala mať aj naďalej reklama vo vyhľadávaní, čiže oblasť v ktorej dominuje Google.

Vývoj a predikcia vývoja globálneho trhu s reklamou medzi rokmi 2017 a 2027, zdroj: Statista.

Za rastom odvetvia digitálnej reklamy by mal byť vzostup počtu používateľov, ale aj ich vyššie priemerné výdavky na používateľa. Tie by sa mali rýchlo zvyšovať vo vyhľadávaní (z 51 USD v 2022 na 72 USD v 2027), na sociálnych sieťach (z 44 USD v 2022 na 64 USD v 2027) a v streamovaní videa (z 35 USD v 2022 na 53 USD v 2027). Alphabet tak bude benefitovať nielen zo vzostupu vyhľadávania skrz Google Search, ale aj zo streamovania vďaka službe YouTube.

Vývoj a predikcia vývoja priemerných výdavkov na 1 používateľa v rámci rôznych oblastí digitálnej reklamy medzi rokmi 2017 a 2027, zdroj: Statista.

Konkurenčná výhoda

Alphabet so svojim vedúcim postavením by mal po opätovnom naštartovaním ekonomiky z tohto trendu ťažiť. Podnik sa pritom môže spoľahnúť aj na svoje výhody oproti konkurencii.

  • Značka – Google je pojem a v priebehu rokov si získal dôveru miliárd používateľov. Produkty ako Google Search, Maps, Chrome, YouTube alebo Android sa tešia veľkej popularite.
  • Diverzifikácia – Alphabet sa môže spoľahnúť na širokú škálu produktov a služieb.
  • Dáta – Vďaka svojmu globálnemu zásahu a množstvu produktov dokáže spoločnosť zbierať údaje o miliardách používateľov. Tie následne s istotou využijú pri optimalizácií súčasných produktov alebo vývoji nových produktov.
  • Other Bets – Alphabet má množstvo startupov, ktoré majú potenciál stať sa novými zdrojmi rastu.
  • Finančná pozícia – 140 miliárd USD v hotovosti a dlh 15 miliárd USD. Tak je na tom aktuálne Alphabet, pričom len za posledný rok vygeneroval voľný cash flow vo výške 67 miliárd USD.  

Riziká spojené s investíciou do Alphabetu

Nie všetko je samozrejme ružové. Už sme spomínali súčasný pokles dopytu po online reklame, ale existujú aj ďalšie riziká. Za zmienku stojí predovšetkým možnosť regulačných problémov, vzostup konkurencie a otázna monetizácia nových produktov

Za posledné roky si Alphabet vyslúžil viacero pokút. Naposledy v októbri Reuters prišiel so správou, že Google by mohol čeliť protimonopolným obvineniam EÚ za svoje podnikanie v oblasti digitálnej reklamy, čím by firme hrozila štvrtá pokuta na úrovni viac ako miliardy eur. Často sa musí spoločnosť aj prispôsobovať regulačným požiadavkám. Nedávno EÚ prikázala, aby obchod Play s mobilnými aplikáciami umožnil aj alternatívne platobné možnosti. Podobným problémom pritom Alphabet čelí aj v ďalších štátoch.

Trh z hľadiska posledných rokov rástol rýchlo. Veľmi rýchlo, čo pritiahlo pozornosť ďalších spoločností a tak konkurencia silnie. Okrem fenoménu TikToku a ďalších sociálnych sietí môžeme vyzdvihnúť napr. Amazon alebo streamovacie služby, ako Netflix alebo Disney+. Za konkurenčnú výhodu sme označili množstvo potenciálnych startupov. Tie ale predstavujú aj možné riziko, keďže ak sa firme nepodarí speňažiť aspoň niektoré z nich, Alphabet na nich “spáli” stovky miliónov dolárov

Záver

Alphabet má napriek rizikám v podobe regulačných problémov a rastúcej konkurencie veľmi silné postavenie na trhu s celou škálou úspešných produktov. Vďaka tomu je pravdepodobné, že súčasné problémy bez väčších problémov zvládne.

____________________________________

Na čo si dať po prečítaní tohto článku pozor?

– Článok nie je investičným odporúčaním

– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov

– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové

– Portu negarantuje dosiahnutie výnosov z investície na kapitálových trhoch

– Nie ste si istí, aký rizikový profil je pre vás vhodný alebo či je pre vás vhodné napríklad tematické investovanie? Vyplňte si náš investičný dotazník a my vám poradíme.

Na čo si dať po prečítaní tohto článku pozor?

  • Článok nie je investičným odporúčaním
  • Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
  • Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové
  • Portu negarantuje dosiahnutie výnosov z investície na kapitálových trhoch
  • Nie ste si istí, aký rizikový profil je pre vás vhodný alebo či je pre vás vhodné napríklad tematické investovanie? Vyplňte si náš investičný dotazník a my vám poradíme.

Najnovšie články

Vaše peniaze majú na viac

Nechajte vaše peniaze pracovať efektívne. Investujte do najúspešnejších firiem, moderne a pohodlne.

Odporúčané