V našom seriáli predstavovania spoločností, ktorých akcie ponúkame v rámci našich vlastných stratégií, sme sa tentokrát pozreli na spoločnosť Boeing. Tá patrí medzi najdôležitejšie spoločnosti sveta, pretože je jedným z dvoch kľúčových svetových výrobcov lietadiel.
Od skromných začiatkov po globálneho lídra
Boeing bol založený v roku 1916 Williamom E. Boeingom v USA a počas prvej svetovej vojny začala vyrábať hydroplány pre americkú námorníctvo. Tieto skoré úspechy položili základy pre budúci rast a inovácie. V nasledujúcich dekádach podnik predstavil nové modely, ktoré posunuli hranice možného v civilnom aj vojenskom letectve. Medzi najvýznamnejšie patrí Model 247, považovaný za prvé moderné dopravné lietadlo, a B-17 Flying Fortress, ktorý hral kľúčovú úlohu počas druhej svetovej vojny.
Skutočná revolúcia v leteckej doprave prišli s predstavením Boeingu 707 v roku 1958, pretože umožnilo rýchlejšie a efektívnejšie cestovanie na dlhé vzdialenosti. V posledných desaťročiach Boeing pokračoval v dominancii na trhu s komerčnými lietadlami so svojimi radmi 737, 747, 767, 777 a 787 Dreamliner. Každé z týchto lietadiel prinieslo inovácie v oblasti efektivity, bezpečnosti a pohodlia pre cestujúcich.
Dnes je Boeing jedna z najznámejších a najdôležitejších spoločností v leteckom a obrannom priemysle na svete. Od skromných začiatkov v začiatku 20. storočia sa Boeing vypracoval na globálneho lídra v oblasti výroby lietadiel, satelitov, obranných systémov a vesmírnej techniky. Na celom svete zamestnáva takmer 150 tisíc ľudí a v roku 2023 vygenerovala v tržbách viac ako 77 miliárd USD. S trhovou kapitalizáciou 122 miliárd USD je Boeing len tesne za prvou stovkou najcennejších firiem sveta.
Biznis model
Boeing delí svoje podnikanie a reportuje svoje finančné výsledky v rámci 3 samostatných segmentov:
- Komerčné lietadlá
- Obrana, vesmír a bezpečnosť
- Globálne služby
Komerčné lietadlá
Tento segment sa zameriava na dizajn, výrobu a predaj komerčných lietadiel spolu s podpornými službami pre letecké spoločnosti po celom svete. Boeing v tomto segmente ponúka širokú škálu modelov lietadiel, vrátane madov 737, 747, 767, 777 a 787 Dreamliner, ktoré sú navrhnuté tak, aby vyhovovali rôznym potrebám a požiadavkám leteckých spoločností.
Tento segment je kriticky dôležitý pre finančné výsledky spoločnosti, keďže predaj komerčných lietadiel predstavuje významnú časť jej príjmov. V roku 2023 predstavovali tržby z komerčných lietadiel na úrovni 33,9 miliardy USD necelú polovicu celkových príjmov Boeingu (43,5 %).
Obrana, vesmír a bezpečnosť
Segment obrany, vesmíru a bezpečnosti (BDS) zahŕňa vývoj, výrobu a servis vojenských lietadiel, vesmírnych systémov, raketovej techniky a bezpečnostných systémov. Boeing vyvíja produkty pre zákazníkov na celom svete, vrátane amerického ministerstva obrany, spojeneckých vlád, NASA a komerčných zákazníkov.
Tento segment je zásadný pre Boeing, keďže poskytuje diverzifikáciu príjmov mimo komerčného leteckého priemyslu. V predchádzajúcom roku segment dosiahol príjmy 24,9 miliardy USD, čo predstavuje takmer tretinu celkových tržieb (32 %).
Globálne služby
Zavedený v roku 2017, segment globálnych služieb sa zameriava na poskytovanie širokej škály produktov a služieb, vrátane údržby, opráv, prevádzkových a inžinierskych služieb, ako aj logistických služieb a tréningov. Cieľom je podporovať operácie zákazníkov po celom svete a zlepšovať ich efektivitu, bezpečnosť a výkon.
Globálne služby priniesli v minulom roku Boeingu tržby vo výške 19,1 miliardy USD, čím sa na celkových tržbách podieľali 24,5 %.
Boeing v bezprecedentných problémoch
Vo svojej viac ako 100-ročnej histórií bol Boeing a jeho akcie vnímaný ako bezpečná stávka na rast, s výkyvmi výhradne počas globálnych ekonomických ťažkostí. Situácia sa ale zmenila pred 5 rokmi, keď akcie Boeingu od svojho historického maxima 440,6 USD dosiahnutého 1. marca 2019, odpísali do 20. marca 2020 takmer štyri pätiny hodnoty. Od historicky najvyššej úrovne sa nachádzajú akcie ďaleko dodnes, konkrétne o 55 %.
Tento bezprecedentný pokles akcií Boeingu mal svoje opodstatnenie, čo ukazujú aj finančné výsledky výrobcu lietadiel. Tržby sa po rekordnom roku 2018 prepadli v nasledujúcich dvoch rokoch o 42 % a zo zisku 10,5 miliardy USD sa firma v roku 2020 prepadla do straty necelých 12 miliárd. Príjmy Boeingu sa pomaly spamätávajú, avšak jeho straty sa ďalej kopia.
Incidenty, tragédie, oneskorený vývoj a pád z oblakov
Len nedávno sa udiala pre Boeing séria negatívnych incidentov. Boeing 737 Max leteckej spoločnosti Alaska Airlines 5. januára prišiel o časť trupu vo výške 4 900 metrov a musel núdzovo pristáť. Pri vyšetrení sa zistilo, že išlo o výrobnú chybu panelu a uvoľnené časti sa našli aj na iných lietadlách tohto typu. Výsledkom bolo uzemnenie všetkých 171 lietadiel v USA a pokles ceny akcií o 10 %. Len nedávno musel pristáť Boeing 737 s americkým ministrom zahraničných vecí kvôli mechanickej poruche a o pár dní neskôr musel model 747 pristáť v Miami kvôli horiacemu motoru.
Ide však len o posledné v rade niekoľkých tragických neštastí, ktoré zatiaslo postavením ešte donedávna neohrozeného lídra na trhu. Medzi októbrom 2018 a marcom 2019 došlo k podobným pádom dvoch lietadiel Boeing 737 Max aerolínií Lion Air a Ethipion Airlines, čoho výsledkom zomrelo 346 ľudí. O päť dní neskôr bolo uzemnených všetkých 387 lietadiel 737 Max po celom svete, ktoré boli v prevádzke.
Nehody a uzemnenie stáli Boeing odhadom 20 miliárd USD na pokutách, kompenzáciách a právnych poplatkoch, pričom nepriame straty boli viac ako 60 miliárd USD z 1200 zrušených objednávok. Navyše, dôverný vzťah s organizáciami a mnohými zákazníkmi bol narušený. Boeing obnovil prevádzku 737 MAX až v decembri 2020.
Práve tieto incidenty stáli za prudkým poklesom príjmov spoločnosti v roku 2019 a prepdnutia do enormnej straty v roku 2020, na čo reagovali rovnakým trendom aj akcie firmy. Historický prepad akcií Boeingu ale boli spojené tiež s pandémiou Covid-19, ktorá v podstate prerušila medzinárodné cestovanie, čoho výsledkom boli aj rušenia objednávok zo strany zákazníkov a prerušená produkcia.
Spoločnosť tiež trápia prekážky vo vývoji nového diaľkového typu 787 Dreamliner z dôvodu oneskoreného schvľaovania regulačných orgánov a vážnych počiatočných problémov spojených napr. so vznetovaním batérií. Dokonca aj slávny Boeing 777 sa nevyhol niekoľkým incidentom a vývoj najnovšej verzie mešká štyri roky.
Súčasné a nedávné problémy si mnohí spájajú s transformáciou obchodného modelu firmy z výrobcu lietadiel smerom k tomu, aby sa stal organizátorom rastúceho počtu partnerov a subdodávateľov na celom svete. S rastúcou závislosťou od partnerov sa Boeing zameral na systémovú integráciu a konečnú montáž, čím stratil časť hĺbky svojich priemyselných kompetencií.
V roku 2022 zaplatil Boeing pokutu vo výške viac ako 200 miliónov USD v žalobe akcionárov proti jeho predstavenstvu za to, že nesplnil svoju povinnosť monitorovať kvalitu. V skutočnosti bolo do roku 2019 predstavenstvo Boeingu bohaté na vládnych úradníkov na dôchodku, ale malo nedostatok odborných znalostí v oblasti letectva. Finančné inžinierstvo dostalo prednosť pred leteckým inžinierstvom. Nový generálny riaditeľ Dave Calhoun, ktorý bol vymenovaný na začiatku roka 2020, uznal tieto nedostatky a vykonal zmeny.
Výsledkom nedávnych problémov Boeingu je, že americký výrobca prišiel o svoje vedúce postavenie na trhu voči európskemu Airbusu, prudký prepad príjmov, straty, žaloby a pošramotená povesť.
Silné stránky, potenciál a konkurenčné výhody
- Rozsiahle portfólio produktov a služieb – Boeing ponúka širokú škálu produktov a služieb, vrátane komerčných lietadiel, vojenských lietadiel, vesmírnych systémov, raketovej techniky a komplexných služieb v oblasti údržby, opráv a prevádzky. Táto diverzifikácia umožňuje spoločnosti rozložiť riziká a využívať príležitosti v rôznych segmentoch trhu.
- Silná značka a reputácia – Napriek súčasným problémom je Boeing jednou z najuznávanejších značiek v leteckom priemysle s dlhou históriou inovácií a technologického pokroku.
- Postavenie na trhu – Boeing je spolu s Airbusom v podstate jedinými význymnými globálnymi výrobcami komerčných lietadiel na svete, čo im dáva jedinečné postavenie na trhu.
- Inovačné schopnosti – Boeing je známy svojou schopnosťou inovovať, čo je kľúčové v rýchlo sa meniacom leteckom a obrannom priemysle.
- Strategické partnerstvá a vládne zmluvy – Boeing má dlhodobé vzťahy a strategické partnerstvá s mnohými vládnymi agentúrami, vrátane amerického ministerstva obrany a NASA, ako aj s komerčnými leteckými spoločnosťami a obrannými zákazníkmi po celom svete. Tieto vzťahy a zmluvy poskytujú stabilný príjem a pomáhajú spoločnosti pri zabezpečovaní dlhodobých investícií.
- Rastúci trh s leteckou dopravou – S nárastom medzinárodného cestovania a bohatnutím rozvojových krajín najmä v Ázii rastie dopyt po leteckej doprave, z čoho môže Boeing ťažiť. Viacero leteckých spoločností v minulých mesiacoch predstavilo rekordné objednávky v stovkách kusov lietadiel.
Riziká a slabé stránky
- Technické a vývojové riziká – Boeing sa zaoberá vysoko komplexným vývojom a výrobou lietadiel, čo prináša významné technické riziká. Príkladom sú problémy s modelom 737 MAX, ktoré viedli k globálnemu uzemneniu tohto modelu a mali značný finančný a reputačný dopad na spoločnosť.
- Cyklickosť leteckého priemyslu – Podobne ako Airbus, aj Boeing je vystavený cyklickosti leteckého priemyslu, ktorý je úzko spojený s globálnymi ekonomickými podmienkami. Pokles v ekonomike môže viesť k zníženiu dopytu po nových lietadlách a obrannom vybavení, čo negatívne ovplyvňuje objednávky a príjmy.
- Konkurencia – Boeing čelí intenzívnej konkurencii, najmä od európskeho rivala Airbus. Miesto na trhu sa snažia nájsť aj noví hráči na trhu, najmä z Číny.
- Riziká spojené s globálnym dodávateľským reťazcom – Boeing sa stal omnoho viac závislý od komplexného a globálneho dodávateľského reťazca ako v minulosti. Je tak vystavený rizikám, vrátane oneskorenia dodávok, problémov s kvalitou a geopolitických napätí. Tieto faktory môžu spôsobiť výrobné zdržania a zvýšiť náklady.
Záver
Boeing si v posledných rokoch pošramotil povesť a stratil lídersku pozíciu na trhu, ale tiež značnú časť príjmov. Finančné trhy tento problém plne pretavili do ceny akcií podniku. Napriek všetkým výzvam, ktorým spoločnosť čelí, sa môže oprieť o svoje jedinečné postavenie na trhu, diverzifikované portfólio produktov a služieb a rastúci trh s leteckou dopravou, ktorý Airbus sám nestíha uspokojovať.
Na čo si dať po prečítaní tohto článku pozor?
- Článok nie je investičným odporúčaním
- Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
- Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové
- Portu negarantuje dosiahnutie výnosov z investície na kapitálových trhoch
- Nie ste si istí, aký rizikový profil je pre vás vhodný alebo či je pre vás vhodné napríklad tematické investovanie? Vyplňte si náš investičný dotazník a my vám poradíme.