Na svete existuje len pár spoločností, ktoré zmenili dejiny ľudstva a Microsoft Corporation je jednou z nich. Jej softvér a hardvér používa takmer každá obchodná organizácia aj súkromná domácnosť. V súčasnej dobe, korporácia Microsoft vládne svetu, pretože poskytuje firmám aj súkromným používateľom bezkonkurenčné výhody a prispôsobuje sa ich budúcim potrebám.
Svetoznáma a súčasne najväčšia softvérová firma na svete vznikla v roku 1975 spojením myšlienok priateľov z detstva Billa Gatesa a Paula Allena, ktorí sa zaujímali o počítače a najmä o programovanie. Ako to už býva, aj Microsoft začínal ako malá organizácia a jeho činnosť bola spočiatku iba lokálna. Až neskôr Bill Gates rozvinul myšlienku programovacích jazykov a vyskúšal niektoré aplikácie, ktoré sa stali úspešnými. Teraz je z Microsoftu v podstate monopol a bez jeho produktov sa nezobíde takmer nikto. Avšak cesta k úspechu nebola jednoduchá, pretože podnik si prešiel rôznymi transformáciami, aby zdokonalil svoje schopnosti a oslovil meniace sa potreby firiem. Teraz je Microsoft so svojou trhovou kapitalizáciou cez 2 bilióny USD druhou najväčšou spoločnosťou na svete a zamestnáva zhruba 220 tisíc ľudí.
Líder Microsoftu Bill Gates je najväčším podnikateľom 21. storočia a v začiatkoch mu odhodlanie rozhodne nechýbalo. Gates sa nebál budúcich problémov, pretože ich cieľ bol jasne definovaný, a to vyvíjať softvér pre novo vznikajúci trh osobných počítačov. Po uvedení prvých osobných počítačov IBM v roku 1980 urobil Microsoft všetko pre to, aby pre nich vyvinul operačný systém. Vynález operačného systému MS-DOS pomohol spoločnosti Microsoft nielen k dosiahnutiu tohto cieľa, ale aj k tomu, aby sa stal najobľúbenejším štandardom pre osobné počítače na svete.
Biznis model
Medzi produkty Microsoftu dnes patria operačné systémy, aplikácie pre produktivitu a spoluprácu naprieč zariadeniami, serverové aplikácie, aplikácie pre podnikové riešenia, nástroje pre správu počítačov a serverov, nástroje pre vývoj softvéru a videohry. Spoločnosť Microsoft tiež navrhuje a predáva zariadenia, vrátane počítačov, tabletov, herných a zábavných konzol, ďalších inteligentných zariadení a súvisiaceho príslušenstva. To ale nie je zďaleka všetko, Microsoft delí svoje podnikanie na 3 segmenty:
- Productivity and Business Processes
- Intelligent Cloud
- More Personal Computing
Productivity and Business Processes
Segment produktivity a podnikových procesov spoločnosti Microsoft zahŕňa portfólio produktov určených na zvýšenie produktivity, komunikácie a informačných služieb vo firmách. Jedným z jeho hlavných produktov je softvérový balík Microsoft Office, ktorý zahŕňa komerčnú aj spotrebiteľskú divíziu. Do tohto segmentu patria aj produkty pre podnikové riešenia, ako je Dynamics, a tiež profesionálnu sociálnu sieť LinkedIn alebo komunikačnú platformu Skype. Tento segment sa v roku 2022 podieľal na celkových výnosoch sumou 63,4 mld. USD.
Intelligent Cloud
Cloudový biznis je hnacím motorom Microsoftu a v minulom roku vygeneroval tržby 75,3 mld. USD, čo je najviac zo všetkých segmentov. Zahŕňa všetky verejné, súkromné a hybridné serverové produkty spoločnosti Microsoft a cloudové služby pre podniky. Patrí medzi ne Microsoft Azure, SQL Server, Windows Server, GitHub, Enterprise Services a ďalšie.
More Personal Computing
Microsoft popisuje segment osobných počítačov ako segment produktov a služieb, ktorých cieľom je, aby „zákazníci boli stredobodom záujmu o naše technológie“. Táto divízia sa v roku 2022 podieľala na výnosoch firmy sumou 59,7 mld. USD a patrí do nej operačný systém Windows a ďalšie licencie operačného systému Windows, Windows Commercial a Windows Internet of Things. Ďalej zahŕňa ďalšie zariadenia vrátane surface a príslušenstva k PC, herné služby, vrátane hernej konzoly Xbox a jej služieb.
Podiel na cloudovom trhu stabilne rastie
Trh s cloudovou infraštruktúrou sa zvyšuje ohromujúcim tempom. Za posledný rok sa podľa údajov Synergy Reserach rozrástol o takmer 50 mld. USD, zo 129 mld. USD v roku 2020 na tohtoročných 178 mld. USD. Medzi veľkú trojku sa radí Amazon, Microsoft a Google. Amazon zatiaľ drží stále dominantné postavenie, ale Google a predovšetkým Microsoft stratu postupne doťahujú.
Percentuálne rozdelenie trhu sa za posledný rok príliš nezmenilo, Amazon vedie s 33 %, nasleduje Microsoft s 21 % a Google s 10 %. Stojí za zmienku, že podiel Amazonu na trhu je už niekoľko rokov tvrdošijne rovnaký, zatiaľ čo Google a Microsoft v priebehu času stále rastú.
Microsoft, ktorý mal pred 4,5 rokmi iba 11% podiel, zdvojnásobil svoju pozíciu za 18 štvrťrokov, čo je impozantný nárast, zatiaľ čo pozícia sa Amazonu už dlhšiu dobu nezmenila, čo pre neho môže byť v dlhodobom hľadisku problém. Faktom ale je, že trh stále rýchlo rastie a v oblasti cloudu je ešte veľa priestoru pre rast. V posledných rokoch sme toho rozhodne svedkami štvrťroku za štvrťrokom, kedy najmä najväčší hráči žnú ovocie tohto rastu.
Google Bard proti Microsoft Bing AI: Prvý duel dvoch systémov umelej inteligencie
Keď v roku 1998 Larry Page a Sergey Brin oficiálne spustili Google, bol to 21. vyhľadávač, ktorý vstúpil na trh. Teraz drží Google dominantné postavenie a v roku 2022 dosiahol výnosy vo výške 282 mld. USD. Microsoft uviedol svoj Bing až v roku 2009, ktorý vznikol z vyhľadávača Live Search. Prvé kolo vojny vyhľadávačov vyhral Google, ktorý dominoval takmer dve desaťročia. Ako to ale bude na poli umelej inteligencie, ktorú začínajú naplno využívať ako jednotlivci, tak aj firmy?
Všetko začalo spustením služby ChatGPT 30. novembra 2022. ChatGPT je jazykový model s umelou inteligenciou, ktorý s používateľmi komunikuje konverzačným spôsobom. Umelá inteligencia a veľký jazykový model zhŕňa text, prekladá jazyky, odpovedá na otázky a dokáže študentom pripraviť napríklad aj diplomovú prácu.
Google Bard AI je podobný Chat GPT, ale je postavený na jazykovom modeli pre dialógové aplikácie spoločnosti Google. AI od Googlu je oveľa konzervatívnejšia ako Microsoft a svoj systém Bard ponúka iba v anglickom jazyku, zatiaľ čo Bing hovorí aj po slovensky.
Oba systémy umelej inteligencie vychádzajú z podobného základu. Vďaka štúdiu obrovského množstva textov k sebe vie skladať slová tak, aby zneli ako ľudská reč. Zásadný rozdiel je ale v tom, čo Bing AI a Google Bard ponúkajú. Microsoft sa rozhodol využiť umelú inteligenciu na to, aby posilnil svoj internetový vyhľadávač. Google sa naopak snaží prezentovať Barda ako samostatný produkt oddelený od vyhľadávača.
V polovici marca Microsoft spustil pokročilejšiu a kreatívnejšiu verziu GPT-4, ktorá je schopná poskytovať bezpečnejšie a užitočnejšie odpovede. GPT-4 je zatiaľ jednoznačne lepší ako konkurencia, a to aj vrátane Barda od Googlu, aj keď ten v závislosti od kontextu môže konkurovať. Dôležité však je, že Bard v rôznych testoch občas uvádzal vecne nesprávne odpovede dokonca si napríklad vymyslel citáciu na podporu svojho tvrdenia o presadzovaní GDPR. Keďže je AI v ranom štádiu vývoja, môže byť v najbližších týždňoch a mesiacoch všetko inak a konkurenčná výhoda sa môže prelievať z firmy na firmu. Zatiaľ je ale Microsoft vo vedení.
Akvizícia Activision Blizzard
Microsoft vlani v januári oznámil, že chce za takmer 70 mld. USD kúpiť herný kolos Activision Blizzard, čo by bol najväčší technologický deal v histórii. Ako už to ale pri týchto akvizíciách býva, aj Microsoft na to potrebuje súhlas celého radu krajín a úradov. Ak by Microsoft Activision získal, predstavovalo by to zásadné prerozdelenie síl v hernom priemysle a Microsoft by tak získal populárnu hernú sériu ako je Call of Duty alebo Warcraft. Práve to vyvolalo obavy úradov z obmedzovania konkurencie. Koniec koncov, čo by robila konkurenčná konzola PlayStation od Sony, keby Microsoft tieto hry povolil iba pre svoj Xbox?
Microsoft sa už dohodol so spoločnosťami Nvidia aj Nintendo a uzavrel s nimi zmluvu na 10 rokov, kedy by mali byť hry získané touto akvizíciou naďalej (a niekedy aj nové) k dispozícii na službách týchto firiem. Je tu ale jedna spoločnosť, ktorá nesúhlasí, a tou je Sony. Tej bola ponúknutá podobná zmluva, ale s Microsoftom sa zatiaľ nedohodla. Obáva sa toho, že by Microsoft aj napriek zmluve mal niekoľko spôsobov, ako hráča na platforme Sony PlayStation znevýhodniť predovšetkým ohľadom Call of Duty.
Microsoft sa momentálne snaží presvedčiť regulačné orgány po celom svete, aby obriu akvizíciu povolili. Americká Federálna obchodná komisia dokonca uviedla, že sa transakciu pokúsi právne zablokovať. Akvizícia sa nepáči ani britským úradom. Problémom zostáva aj Sony, ktorá obviňuje Microsoft z „obťažovania“ a Activision obviňuje zo „sabotáže.“ Zatiaľ nie je jasné ako akvizícia dopadne. Dôležitý bude verdikt Európskej komisie, ktorý by mal byť vynesený v priebehu apríla tohto roku.
Ako sa darí Microsoftu v súčasnosti?
Americký technologický gigant reportoval svoje posledné výsledky hospodárenia nad očakávaním. Výnosy Microsoftu vo štvrtom štvrťroku 2022 medziročne vzrástli o 7 % na 52,75 mld. USD. Výnosy segmentu Productivity and Business Processes vzrástli o 7 % na 17 mld. USD, zatiaľ čo výnosy segmentu Intelligent Cloud zaznamenali medziročný nárast o 18 % na 21,5 mld. USD. Výnosy divízie More Personal Computing sa za rovnaké obdobie znížili o 19 % na 14,24 mld. USD, a to kvôli zníženému dopytu po osobných počítačoch.
Čo ale prekvapilo investorov bola nie príliš uspokojivá prognóza tržieb na 1. kvartál 2023. Tá v januári vyvolala pokles akcií a zatienila tak lepšie ako očakávané výsledky za 4. štvrťrok 2022. Microsoft zverejnil nepriaznivý výhľad ohľadom spomalenia rastu výnosov z cloudovej jednotky Azure. Ohľadom dlhodobých vyhliadok ale zostáva väčšina analytikov optimistická.
„Zameriavame sa na zvýšenie prevádzkovej kvality pri pokračujúcich investíciách do podpory rastu. Výnosy Microsoftu z cloudu dosiahli 27,1 mld. USD, čo predstavuje medziročný nárast o 22 %, pretože komerčné ponuky našim zákazníkom naďalej rastú na hodnote,“ uviedla Amy Hood, CFO Microsoftu.
Konkurenčné výhody
Microsoft je jedna z najväčších technologických spoločností na svete, a z toho jej samozrejme pramení niekoľko konkurenčných výhod, ktoré v priebehu rokov prispeli k jej úspechu. Medzi tie najdôležitejšie patrí známosť značky. Poznáte niekoho zo svojho okolia, kto nepozná spoločnosť Microsoft a jej Windows? Produkty sú známe svojou kvalitou, spoľahlivosťou, bezpečnosťou a inováciami, čo u zákazníkov prispelo k značnému vybudovaniu dôvery.
Microsoft má tiež nespornú finančnú silu. Ide o veľmi finančne stabilnú spoločnosť so silnými hotovostnými rezervami a zdrojmi príjmov. To jej umožňuje masívne investovať do výskumu a vývoja, akvizícií a ďalších iniciatív, ktoré môžu podporiť rast a udržať si konkurenčnú výhodu. Microsoft sa môže pýšiť aj diverzifikovaným portfóliom a ponúka širokú škálu produktov a služieb, vrátane operačných systémov, softvéru pre produktivitu, herných konzol, cloudových služieb a ďalších. Táto diverzifikácia podniku umožňuje lepšie čeliť hospodárskym poklesom a zmenám spotrebiteľských preferencií. Produkty Microsoftu sú navyše navrhnuté tak, aby bez problémov spolupracovali, čo vytvára ucelený užívateľský zážitok. Softvér spoločnosti Microsoft je navyše kompatibilný so širokou škálou hardvéru a softvéru tretích strán, čo z neho robí atraktívnu voľbu pre podniky aj spotrebiteľov.
Ďalšou výhodou sú silné distribučné kanály. Microsoft spolupracuje so všetkými významnými výrobcami počítačového hardvéru, ako sú Lenovo, Dell, Toshiba alebo Samsung as ďalšími veľkými predajcami, aby zaistila predaj počítačov s už predinštalovaným softvérom Windows.
Nedá sa zabudnúť ani na partnerstvo, v ktorom Microsoft exceluje. Spoločnosť nadviazala strategické partnerstvá a spoluprácu s mnohými spoločnosťami v technologickom priemysle a napríklad úzko spolupracuje so Intelom, čo mu pomáha rozvíjať nové technológie. Obrovskú reklamu Micorosftu robí tiež široká škála produktov a služieb, od operačných systémov a kancelárskeho softvéru až po herné konzoly a cloudové služby. Týmto spôsobom môže osloviť veľké množstvo zákazníkov s rôznymi potrebami.
Riziká
Aj u globálneho giganta s tak dobre diverzifikovaným podnikaním ako je Microsoft sa nejaké riziká samozrejme nájdu. Jedným z nich je silná konkurencia. Microsoft čelí niekoľkým silným konkurentom s najrôznejšími obchodnými modelmi. Niektorí z nich poskytujú používateľom aplikácie alebo dokonca obsah zadarmo a zarábajú na reklame (Google). Iní napríklad distribuujú softvér s otvoreným zdrojovým kódom za malé alebo žiadne náklady a tieto produkty sú veľmi podobné produktom spoločnosti Microsoft. Medzi najväčších konkurentov Microsoftu na úrovni hardvéru aj softvéru dlhodobo patrí napríklad Apple, Google, IBM alebo Oracle.
Ďalšou „slabinou“ je potreba licencie pre používanie produktov Office. Aplikácie balíka Microsoft Office vyžadujú na svoje používanie licenciu, najmä pokiaľ ide o firmy, ktoré ich používajú pre svojich zamestnancov. Navyše sa jedná o pomerne vysokú cenu.
Microsoft má tiež výraznú expozíciu na trhu osobných počítačov, a tomu sa tak v minulom aj tomto roku príliš nedarilo. Dodávky PC po pandémii oslabili a všetkým spoločnostiam, ktoré v tomto segmente podnikajú sa nahromadili zásoby, čo situácii rozhodne neprospieva. Aj napriek tomu ale Microsoft generuje obrovské množstvo hotovosti a marže zostávajú vysoké.
Slabnúci trh s osobnými počítačmi značí skôr krátkodobé riziko v podobe znižovania výhľadov ziskovosti, ale rozhodne sa nedá tvrdiť, že to spoločnosť zrazí na kolená. Hnací motor Microsoftu je Cloud a ten niekoľko rokov za sebou rastie, naberá na intenzite a doťahuje sa na Amazon. Značné riziko by teda bolo iba ak by sme videli viditeľné známky spomalenia cloudového biznisu, ktorý je hnacím motorom Microsoftu a dlhodobo sa mu darí navyšovať trhový podiel.
Záver
Microsoft je globálny technologický gigant s ktorého produktmi sa stretávame denne a ktorý má už od svojho založenia futuristickej vízie. Na rozdiel od iných technologických spoločností s jedným charakteristickým produktom alebo myšlienkou funguje Microsoft pod zámienkou, že je vždy čo objavovať a čo vytvárať. Dá sa očakávať, že Microsoft bude ďalej prenikať do rôznych oblastí života svojich užívateľov, aby ľuďom uľahčil život a rozšíril svoj vplyv a je až skoro nulová šanca, že by niečo mohlo výrazne ohroziť také rozšírené a diverzifikované podnikanie, ako má práve Microsoft.
____________________________________
Na čo si dať po prečítaní tohto článku pozor?
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové
– Portu negarantuje dosiahnutie výnosov z investície na kapitálových trhoch
– Nie ste si istí, aký rizikový profil je pre vás vhodný alebo či je pre vás vhodné napríklad tematické investovanie? Vyplňte si náš investičný dotazník a my vám poradíme.