Spoločnosť Netflix v roku 1997 začínala ako online videopožičovňa, transformovala svoje podnikanie a stala sa z nej najväčšia streamovacia služba na svete. Jej misiou je „zabávať celý svet“ a to sa jej darí, keďže pobláznila takmer každého. V súčasnosti využíva služby podniku 223 miliónov používateľov vo viac ako 190 krajinách, pričom svoju popularitu si získal aj u nás.
Biznis model
Netflix vytvára svoj vlastný obsah (filmy, seriály a hry), resp. kupuje práva od tretích strán na streamovanie cudzieho obsahu na svojej platforme, pričom svoju službu sprístupňuje zákazníkom za mesačný poplatok. Streamovaním sa snaží nahradiť tzv. lineárne vysielanie v klasických TV, pri ktorom diváci nemajú možnosť pustiť si kedy a na čo “majú chuť”. Ide o jednoduchú formu podnikania, ale finančne veľmi náročnú.
Len v minulom roku Netflix minul na tvorbu obsahu 17,7 miliardy USD, čo predstavuje až 60 % jeho celkových tržieb. Tieto enormné výdavky sú potrebné na to, aby spoločnosť dokázala vyprodukovať veľké množstvo kvalitnej a rôznorodej tvorby. Tá je nevyhnutná pre to, aby si platiaci zákazníci každý mesiac opätovne predĺžili predplatné.
Netflix ako úspešný príbeh
Bol to práve Netflix, ktorý dal odvetviu streamovania dnešnú podobu. Vďaka jedinečnému konceptu a kvalitnej tvorbe sa rozrástol na najcennejšiu mediálnu spoločnosť sveta s hodnotou 137 miliárd USD. Popularitu služby podčiarkuje aj fakt, že v roku 2022 tvorili jej seriály 3 z 4 najvyhľadávanejších relácií vo svete podľa Google. O kvalite zas svedčí, že pri oceňovaní Emmy mal Netflix až 101 nominácií, čo je druhé najäčšie zastúpenie po HBO (140). Vyhrať sa podarilo v 26 prípadoch.
Toto všetko sa premieta aj do čísel. Medzi rokmi 2011 a 2021 sa počet používateľov zvýšil z 21,6 na 223,1 miliónov používateľov a tržby Netflixu vzrástli takmer desaťnásobne z 3,2 na 29,7 miliardy USD. V rovnakom období zisk stúpol z 226 tisíc na 5,1 miliardy USD. Akcie firmy kopírovali tento úspešný trend, keď stúpli o tisícky percent.
Ako je na tom Netflix dnes?
Hoci sa z Netflixu stal úspešný príbeh, ani on nie je imúnny voči problémom. Rok 2022 bol ťažký pre všetky investičné aktíva. Netflix počas neho stratil až viac ako polovicu hodnoty kvôli mixu vnútorných i vonkajších faktorov. Inflácia a rastúce úrokové sadzby znižujú ochotu spotrebiteľov míňať na nie “nevyhnutné” zábavky, kde stále môžeme zaradiť aj Netflix. Zároveň firma čelí vzostupu silnej konkurencie v podobe streamovacích služieb od spoločností Walt Disney, Amazon, WarnerBros. Discovery, Apple a ďalších.
V dôsledku toho zaznamenal Netflix začiatkom minulého roka vôbec prvýkrát v histórií pokles počtu používateľov. To šokovalo Wall Street a investori vsádzajúci na pokračujúci rast Netflixu zrazu sledovali kopiace sa straty. V ďalších štvrťrokoch ale služba opäť naskočila na rastový mód, čo pomohlo sa akciám mierne zotaviť. Dopomohlo k tomu aj spustenie reklamnej verzie, ktorá je v porovnaní s klasickým predplatným bez reklám lacnejšia. Podľa analytikov by táto verzia mohla viesť k menšiemu odlivu používateľov citlivých na cenu.
V snahe diverzifikovať svoje podnikanie od streamovania filmov a seriálov sa Netflix čoraz viac tlačí aj do vývoja mobilných hier. V posledných rokoch minul na akvizície herných štúdií desiatky miliónov dolárov a na konte už má celý rad hier, ktoré sú predplatiteľom dostupné zdarma.
Konkurenčná výhoda a príležitosti
Hoci investorov v prípade najväčšej streamovacej služby vystrašil pokles používateľov, Netflix v sebe stále ukrýva potenciál a oproti konkurencii má i konkurenčné výhody. Za najhlavnejšie môžeme označiť jeho značku, obsah a lokálnu tvorbu.
Vo väčšine prípadov inovátor, ktorý príde s novým produktom, dokáže na trhu úspešne pôsobiť aj v budúcnosti. Podobne by to malo byť aj s Netflixom, ktorý čelí rastúcej konkurencii, ale stále je najznámejšou streamovacou službou na svete a ako pioniera ho pozná takmer každý.
Zároveň má Netflix na konte už viacero veľmi úspešných filmov a seriálov, kvôli ktorému sa mnohí zákazníci nebudú ochotní vzdať predplatného. Squid Game, Stranger Things, La Casa De Papel, Wednesday, Narcos, The Witcher, Tinder Swindler, F1: Drive to Survive sú len niekoľkými z mnoha. Ďalšou výhodou je, že Netflix nejde iba po “holywoodskej” tvorbe, ale kladie dôraz aj na lokálnu produkciu. Vďaka tomu sa vedia používatelia dostať ku kvalitnej tvorbe z celého sveta a tiež sledovať svoje obľúbený domáci obsah.
Tieto konkurenčné výhody predstavujú základný stavebný kameň pre to, aby Netflix dokázal naďalej úspešne zabávať celý svet. Podľa odhadu manažmentu má podnik príležitosť získať celosvetovo až 800 až 900 miliónov predplatiteľov, v súčasnosti je tak iba na zhruba štvrtine svojho celkového trhu. Alebo nie? V skutočnosti má Netflix o desiatky miliónov používateľov viac. Ako je to možné? Je verejným tajomstvom, že ľudia si navzájom nelegálne zdieľajú prístup k službe aj mimo domácností. To firma dlho ochotne tolerovala aj na úkor príjmov, pretože vedela, že to zvyšuje popularitu služby.
Aktuálnou témou je však ukončenie týchto praktík. Netflix už v niektorých štátoch testuje ukončenie zdieľania účtu mimo domácnosti. Konkrétne v Čile, Peru a Kostarike testuje možnosť pridania extra účtu pre člena žijúceho mimo domácnosti za 2,99 USD. Úniku príjmov má pomôcť aj spomínaná reklamná verzia.
Riziká spojené s investíciou do Netflixu
S investíciou do každej spoločnosti sú spojené aj riziká, inak to nie je ani pri Netflixe. Investori sa obávajú predovšetkým veľkej penetrácie severoamerického trhu, konkurencie, vysokých výdavkov na tvorbu obsahu a generovania voľných hotovostných tokoch.
Netflix dokázal urobiť revolúciu v tom ako sledujeme televízny obsah a do 15 až 20 rokov by podľa jeho odhadov mohlo lineárne vysielanie TV staníc zmiznúť. To ale už všetci pochopili a tak mnoho firiem investuje do vlastných streamovacích služieb. Čím väčšie príležitosti pritom zákazník bude mať, tým je väčšia šanca, že sa niektorí rozhodnú pre konkurenčné služby a svoj Netflix účet zrušia.
V snahe udržať si svojich zákazníkov a pritiahnuť nových tak musí Netflix každoročne míňať obrovské prostriedky (60 % tržieb) na nový obsah a dúfať, že sa z niektorých filmov a seriálov stanú hity. To však nie je samozrejmosťou. Existujú tiež obavy, že na trhu Severnej Ameriky (USA a Kanada) už nemá priestor na rast, čo je však zároveň najlukratívnejší priestor.
Kvôli tomu ale až do minulého roka firma nedokázala generovať pozitívne hotovostné toky (cash flow) a musela sa tak spoliehať aj na cudzí kapitál v podobe dlhu. Manažment avizuje, že práve minulý rok bol bod zlomu a podiel výdavkov na nový obsah k príjmom by mal klesať a spoločnosť dosahovať pravidelne pozitívny cash flow.
Záver
Najväčší problém sa z nášho pohľadu zdá byť konkurencia. Popularitu si získava služba Disney+, HBO Max a Amazon Prime Video. Podľa viacerých výskumov však bude budúcnosť streamovania vyzerať tak, že ľudia si budú predplácať aspoň 3 až 4 služby súčasne. Vzhľadom na postavenie Netflixu, jeho práva na viaceré franšízy a množstvo kvalitnej tvorby je len ťažké si predstaviť, že medzi nimi nebude Netflix. Akcie Netflixu si možno kúpiť aj samostatne u nás v Portu prostredníctvom vlastných stratégií.
____________________________________
Na čo si dať po prečítaní tohto článku pozor?
– Článok nie je investičným odporúčaním
– Historická výnosnosť nie je nikdy zárukou budúcich výnosov
– Investície na kapitálových trhoch sú vždy rizikové
– Portu negarantuje dosiahnutie výnosov z investície na kapitálových trhoch
– Nie ste si istí, aký rizikový profil je pre vás vhodný alebo či je pre vás vhodné napríklad tematické investovanie? Vyplňte si náš investičný dotazník a my vám poradíme.